Holink 2018

Keynote Loes Damhof

Loes Damhof: De Toekomst van het onderwijs

 

In deze keynote neemt Loes Damhof ons mee naar de toekomst van het onderwijs. Vanuit haar eigen onderwijspraktijk en ervaringen in het buitenland heeft zij een geheel eigen visie ontwikkeld op ‘het onderwijs van de toekomst’. Dat past zij ook toe als hogeschooldocent in de leerlijn ‘21st Century skills’, waarin studenten voorbereid worden op een onzekere wereld en een veranderend werkveld. Ze heeft een pilot ‘Future Literacy’ opgezet waarbij toekomstscenario’s gebruikt worden om het heden te kunnen innoveren, een methodologie die door UNESCO is ontwikkeld. Met behulp van deze werkwijze kunnen studenten hun eigen aannames, die als basis dienen voor deze scenario’s, laten onderzoeken en daarmee hun perspectief oprekken. Zo zijn ze beter voorbereid op een onzekere en complexe toekomst.

 

Loes Damhof behaalde haar Master in Nederlandse letterkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar verliet Nederland al snel daarna. Na het jarenlang studeren, lesgeven en organiseren van onderwijs in Zuid-Afrika, China, Rusland en de Verenigde Staten, deelt ze haar ervaringen met studenten in haar lessen Interculturele Competenties. Ze geeft les aan de Hanzehogeschool binnen de opleiding Communication & Multimedia Design. Loes is een betrokken lid van het Hanze Honours College als mentor en als docent/ontwikkelaar van innovatieve, interdisciplinaire modules. Daarnaast doet ze onderzoek naar de complexiteit van internationaal en intercultureel onderwijs in virtuele, collaboratieve leeromgevingen. In 2016 werd Loes door het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) verkozen tot docent van het jaar 2016.

 

mojoimagealt-34-alt