Holink 2019

De Student Journey ondersteunen met de juiste informatie op de juiste plek en tijd: vraagstukken en oplossingen

Track: Innovatie en technologie

De Student Journey ondersteunen met de juiste informatie op de juiste plek en tijd: vraagstukken en oplossingen

Hans Janssen, Stichting SaNS en Ron van den Akker, Oracle Onderwijs Nederland

Het informatielandschap voor studenten en onderwijsinstellingen wordt steeds complexer: de studentenpopulatie wordt steeds meer divers, de studenten hebben meer individuele wensen en verwachten eenvoudig en snel de juiste informatie te krijgen en het aantal systemen met relevante gegevens rijgen zich aaneen tot complexe ketens.

Het vergt nogal wat van je systeemlandschap en je gegevensinfrastructuur om aan al die gebruikerswensen en ketenvereisten tegemoet te kunnen komen. Het SIS blijft een belangrijke speler op dat terrein, maar met steeds meer integraties met andere applicaties. Hoe zorg je als leverancier en als instelling dat je systemen, in samenspel, de juiste gegevens kunnen opslaan en de gewenste functionaliteit kunnen leveren? Studenten maakt het niet uit in welk systeem de gegevens zitten, als ze de voor hen noodzakelijke informatie maar snel kunnen vinden.

In deze presentatie gaan de sprekers  in op een aantal van de oplossingen die de Oracle PeopleSoft Campus Solutions gebruikende instellingen (de 'SaNS-instellingen') hebben bedacht, of waar de instellingen nog mee worstelen, om snel tegemoet te komen aan de gebruikerswensen:

*         Aanmelding en toelating van buitenlandse degree studenten

*         Mobility management: processen rond exchangestudenten

*         Beschikbaar stellen van de opgebouwde kennis over buitenlandse diploma's

*         Aanleveren van vakken en aanmeldingen aan Canvas en Brightspace

*         Op diverse momenten en manieren tonen van relevante informatie aan (en over) studenten: apps, inlogpagina, mogelijkheden     van business intelligence voor student analytics

*         Wat wordt het studentenportaal van de toekomst? Een van de applicaties? Een apart portaal? Of chatbots?

*         Hoe ondersteunen we flexibel onderwijs?

 De voorbeelden komen uit het SIS van de SaNS-instellingen, maar de besproken problematiek en oplossingsrichtingen staan er los van.

 Klik hier om terug te gaan naar het overzicht van sessieronde 4