website banner

Sessieronde 5, dinsdag 3 juni 12:00 - 12:45 uur

Het wetsvoorstel Wet Internationalisering in Balans (de WIB): feit en fictie

Elke Laudy & Terri van der Velden (Ministerie van OCW)

Track: Wet- en regelgeving

Het wetsvoorstel Wet Internationalisering in Balans is een veelbesproken onderwerp in de media. De meningen lopen sterk uiteen en er heerst veel onrust. Een deel van deze onrust ontstaat door berichtgeving die niet altijd gebaseerd is op de daadwerkelijke inhoud van het voorstel. Hierdoor worden de feiten soms overschaduwd door politieke en maatschappelijke discussies.

Maar wat beoogt dit wetsvoorstel precies? Welke veranderingen brengt het met zich mee? Hoe scheiden we feit van fictie? In deze sessie nemen we je mee door de kernpunten van het wetsvoorstel Wet Internationalisering in Balans en de bijbehorende algemene maatregel van bestuur toets anderstalig onderwijs.

Om voldoende ruimte te bieden voor vragen en discussie, is de groepsgrootte beperkt tot 25 deelnemers. Deze sessie wordt zowel op de maandag als op de dinsdag gegeven.

Efficiëntieslag in het aanmeldproces voor Europese studenten door slimme uitwisseling vooropleidingsgegevens

Ruth Emous (Stichting Studielink)

Track: Wet- en regelgeving

Europese studenten ondervinden administratieve drempels in het aanmeldproces doordat vooropleidingsgegevens handmatig moeten worden aangeleverd. Ook voor onderwijsinstellingen brengt de verwerking van buitenlandse vooropleidingsgegevens veel administratief werk met zich mee. Nieuwe EU-verordeningen, zoals de Single Digital Gateway en eIDAS 2.0, bieden kansen om dit proces efficiënter en toegankelijker te maken voor zowel studenten als instellingen. Studielink heeft de mogelijkheden voor digitale uitwisseling van vooropleidingsgegevens in kaart gebracht en de opties voor aansluiting op het Once Only Technical System (OOTS), Emrex en de Wallet onderzocht. Op basis van dit onderzoek is een toekomstgericht advies gevormd. Benieuwd naar het onderzoek en de aanbeveling? En wil je weten welke kansen een mogelijke aansluiting biedt voor jouw instelling? Kom dan naar deze presentatie.

Leren in en van het regionale netwerk

Wijnand Aalderink & Bas Baalmans (RUG)

Track: Samenwerking

De kennisinstelling van vandaag zoekt de verbinding met de echte wereld. In onze interactieve workshop nemen we de deelnemers mee in diverse praktische voorbeelden van challenged based education. Hierin draait het om de uitdagingen van bedrijven plus publieke organisaties én om de leerervaringen van de studenten. In de context van het noordelijke netwerk worden thema's als technologische innovatie, digitale transformatie en AI, gezamenlijk vormgegeven, zowel in als buiten het curriculum.

De ""business value"" voor de deelnemende organisaties is belangrijker dan de focus op de techniek. De inzet van talentvolle studenten verruimt het perspectief van de opdrachtgevers. En de studenten leren in de praktijk nog beter om zich heen te kijken ten behoeve van hun eigen (loopbaan)ontwikkeling.

Van Wildgroei naar Workflow

Arzu Sahin & Luc Strijbosch (TU Delft)

Track: Procesoptimalisatie

Veel onderwijsinstellingen worstelen met inefficiënte processen en versnipperde digitalisering. TU Delft pakt dit fundamenteel anders aan door workflow automation als een waarde stroom te benaderen. In deze sessie delen we onze strategie om grip te krijgen op onderwijsprocessen, met aandacht voor de samenwerking tussen faculteiten, informatiemanagement en ICT. We geven ook graag een kijkje in MyCase, een op open source technologie gebaseerd platform dat de TU Delft inzet om (onder andere) het afstudeerproces te digitaliseren. We sluiten af met lessons learned en zien uit naar jullie vragen en reacties.

De kracht van context: slimmer werken met Service Design en strategische denkkaders

Sarah Kobus (Universiteit van Amsterdam)

Track: Procesoptimalisatie

In tijden van krimpende budgetten en groeiende verwachtingen is slimmer werken cruciaal - niet om simpelweg meer met minder te doen, maar om beter met minder te leveren. Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit?

In deze sessie krijg je praktische handvatten aangereikt om complexe situaties beter te begrijpen en effectiever aan te pakken. We gebruiken het Cynefin-framework als hulpmiddel om onderscheid te maken tussen eenvoudige, gecompliceerde en complexe vraagstukken, en kijken met Service Design naar de sterke en zwakke punten in je dienstverlening.

Daarnaast leer je hoe je met Wardley Mapping – een visuele strategie-tool – beter onderbouwde keuzes kunt maken in je aanpak en positionering. Samen geven deze methoden je inzicht in wat er speelt, waarom iets werkt (of niet), en hoe je gerichter kunt verbeteren. Zo werk je toe naar een efficiënte én effectieve dienstverlening, juist in een complexe omgeving.

Vanuit een netwerkorganisatie(thema’s) nog beter de studenten bedienen

Kim Nieuwenhuis & Marieke van der Padt (Hogeschool Utrecht)

Track: Procesoptimalisatie

Nadat in 2015 alle ondersteunende diensten bij de Hogeschool Utrecht (HU) waren ontvlochten (van decentraal naar centraal) zijn de processen van Onderwijslogistiek grotendeels geharmoniseerd vanuit elk team. Hierdoor werd de dienstverlening en ook de informatievoorziening voor alle studenten verbeterd. Binnen de teams ontstond meer afstemming en werden lessons learned met elkaar gedeeld. Echter was er een volgende stap nodig om nog beter aan te sluiten bij de studentjourney en de student centraal te stellen.

In 2020 is het project Wendbaar Onderwijslogistiek gestart waarin is onderzocht welke aansturing van de teams beter aansluiten bij de studentjourney. Hier zijn 3 thema’s: thema Studentinformatie, thema Onderwijsplanning en thema Toetsen Waarderen en Certificeren voor het degree onderwijs ontstaan en het contactbureau voor contractonderwijs. Vanaf 2022 zijn we gestart en het heeft inmiddels een hoop opgebracht: voor de student, maar zeker ook voor de wendbaarheid van de teams. In deze sessie nemen we jullie mee in wat dit heeft opgeleverd voor studenten en de wendbaarheid van de teams.

Contracten slimmer geregeld met AI: de aanpak van HAN en RU

Tim Stuart (Docfield) & Stefan Kukolja (HAN)

Track: Procesoptimalisatie

Wist je dat ruim 90% van de hoger onderwijsinstellingen nog steeds Word gebruikt voor het opstellen van contracten? Dat is vaak foutgevoelig, tijdrovend en lastig te beheren.

In deze sessie ontdek je hoe de HAN en Radboud Universiteit hun contractproces hebben geautomatiseerd. Dankzij deze aanpak kunnen studenten en onderzoekers zélf snel en veilig contracten opstellen, zoals NDA’s en stageovereenkomsten. De juridische afdeling houdt daardoor meer tijd over én beter overzicht over alle documenten.

We delen praktische ervaringen en best practices rond contractautomatisering, en laten zien hoe je dit veilig en efficiënt kunt inrichten met behulp van AI. Ook demonstreren we de oplossing Docfield, die al bij veel HO-instellingen wordt ingezet – onder andere voor het opstellen van OER-documenten.

Eigentijdse bedrijfskunde

Marcel Marrewijk (SDO Hogeschool voor Moderne Bedrijfskunde)

Track: Innovatie & Transformatie

SDO Hogeschool heeft een geïntegreerd curriculum ontwikkeld, waardoor vakken niet langer als 'los zand' geprogrammeerd zijn. Een eigentijdse visie is vertaald in een effectieve, persoons gerichte aanpak waardoor studenten (veel) meer impact kunnen maken om effectief de maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

Een maturity scan voor het onderwijs

Dianne Akkerhuis, Walter Groen (Fundatis) & Wim van Velzen (Christelijke Hogeschool Ede)

Track: Innovatie & Transformatie

In deze sessie maak je kennis met de - maturity scan - ontwikkeld door de adviseurs van Fundatis. Deze scan helpt onderwijsinstellingen inzicht te krijgen in waar ze staan als het gaat om onderwijsvernieuwing.

De scan brengt op een overzichtelijke manier de sterke punten, verbeterkansen en mogelijke vervolgstappen in kaart – altijd afgestemd op de eigen ambitie van de instelling. Een waardevol instrument voor iedereen die doelgericht wil werken aan vernieuwing in het onderwijs.

Innoveren in de EU met Large Scale Pilots

Paul den Hertog (SURF)

Track: Innovatie & Transformatie

SURF participeert samen met DUO en een aantal onderwijsinstellingen in de Large Scale Pilot Digital Credentials 4 Europe. In deze en komende LSPs wordt in grote consortia samengewerkt aan de European Digital Identity Wallet. We delen graag de resultaten van de eerste LSP én onze ambities voor de volgende.

Deze sessie vindt plaats op het ketenpartnerplein

Mogen Universiteiten hbo’ers weigeren?

Suzanne Rijken & Jolien van Keulen (Onderwijsinspectie)

Track: Wet- en regelgeving

Volgens de wet en binnen ons BAMA-stelsel zijn een hbo- en wo-bachelordiploma formeel gelijkwaardig. De vooropleidingseis voor een wo-master is een wo- óf hbo-bachelordiploma. De invoering van de harde knip maakt het daarbovenop mogelijk voor wo-masteropleidingen aanvullende toelatingseisen te stellen. Dit brengt met zich mee dat hbo- en wo-bachelor gediplomeerden die niet direct toelaatbaar zijn, beoordeeld moeten worden op hun potentieel om binnen een redelijke termijn (via een schakelprogramma) alsnog het vereiste niveau te behalen. Voor wo-masteropleidingen blijkt de toelating van hbo’ers echter niet altijd eenvoudig of wenselijk. Twijfels over de vaardigheden van hbo’ers, de noodzaak tot maatwerk en het organiseren van schakelprogramma’s vormen uitdagingen. Hierdoor kiezen sommige opleidingen ervoor om hbo’ers helemaal niet toe te laten. In deze sessie gaat de inspectie kort in op wat moet van de wet als het gaat om de toelating van hbo’ers, waar pijnpunten worden ervaren en gaan we in op hoe sommige opleidingen dit organiseren.

Deze sessie vindt plaats op het ketenpartnerplein