website banner

Sessieronde 3, maandag 2 juni 14:30 - 15:15 uur

Een uniek inkijkje achter de schermen van een Kamerdebat van OCW

Jeroen den Biggelaar (Ministerie van OCW)

Track: Wet- en regelgeving

Wat gebeurt er (met nieuwe wensen en ontwikkelingen) bij het Ministerie van OCW? Wat is de rol van de politiek en het ministerie? In deze sessie komen de voornaamste elementen terug, waardoor je een beeld krijgt van de werkwijze van “Den Haag”.

Wát speelt zich eigenlijk achter de schermen van een Kamerdebat van OCW af? Deze sessie biedt hier een uniek inkijkje in. Een debat is een belangrijke plek, waar richtinggevende keuzes worden gemaakt die het onderwijs direct raken. Ze bepalen voor een groot deel hoe onderwijsinstellingen moeten werken en aan welke eisen systemen dienen te voldoen. Ambtenaren (hoog en laag) spelen een grote rol bij de voorbereiding en het verloop van een Kamerdebat, maar wat is die rol eigenlijk?

Meer diplomagegevens in Mijn diploma's!?

Sabine Venema, Peter Westerhof (DUO) & Sam Groenendijk (OCW)

Track: Wet- en regelgeving

De wereld wordt steeds digitaler, uitbreiding van Mijn diploma's biedt de kans om het digitale diploma volledig overeen te laten komen met het fysieke diploma. Hierdoor kunnen álle noodzakelijke diplomagegevens digitaal, efficiënt, veilig en betrouwbaar gedeeld worden. Naast de vele voordelen voor de diplomahouder, kan dit mogelijk ook op verschillende manieren een maatschappelijke meerwaarde hebben.

Op verzoek van de Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering (OCW), is DUO begin 2025 gestart met een verkenning naar de vraag, welke meerwaarde het toevoegen van diplomagegevens in Mijn diploma’s oplevert.

Met verschillende stakeholders (onderwijsinstellingen, werkgevers, bestuursorganen en diplomahouders) hebben we onderzocht, wat de meerwaarde is om Mijn diploma’s uit te breiden met aanvullende diplomagegevens. Inmiddels is het tijd voor de volgende stap.

Wij informeren jullie graag over de uitkomsten van het onderzoek en het vervolg.

Grip op IBP: zo borg je informatiebeveiliging en privacy met PrivacyPerfect

Nicoline Matser & Vincent Westerhof (PrivacyPerfect)

Track: Wet- en regelgeving

Hoe zorg je als onderwijsinstelling voor overzicht, structuur en naleving op het gebied van informatiebeveiliging, privacy én AI-governance? In deze sessie laten we zien hoe onderwijsorganisaties grip krijgen op deze cruciale thema’s, inclusief de nieuwe uitdagingen rondom de implementatie van de EU AI Act.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden van Nederlandse universiteiten en hogescholen tonen we hoe risico’s beheersbaar worden gemaakt, verantwoordelijkheden helder worden vastgelegd en compliance duurzaam wordt geborgd. We laten zien hoe instellingen hun processen rond informatiebeveiliging, privacy en AI-risicobeheer kunnen integreren in één centrale GRC-aanpak.

Daarnaast zoomen we in op de impact van actuele wetgeving, zoals de AI Act, en hoe deze specifiek relevant is voor instellingen die AI inzetten binnen hun onderzoeksprojecten.

Tot slot organiseren we een interactieve workshop, gebaseerd op een usecase uit het hoger onderwijs (EduResearch.AI), waarin onderzoek centraal staat. We analyseren gezamenlijk de AI-risico’s bij het gebruik van algoritmes voor academische beoordeling en publicatieanalyse. Deelnemers leren hoe zij AI-compliance en ethische kaders kunnen borgen binnen hun eigen onderwijspraktijk, zonder innovatie in de weg te staan. Alles gebeurt vanuit één geïntegreerde oplossing voor governance, risk & compliance (GRC), speciaal afgestemd op de behoeften van het hoger onderwijs.

Alles gebeurt vanuit één geïntegreerde oplossing voor governance, risk & compliance (GRC), speciaal afgestemd op de behoeften van het hoger onderwijs.

Op naar automatisch afstuderen!

Ingrid Verhey & Marieke van Oppenraaij (Radboud Universiteit)

Track: Procesoptimalisatie

Binnen de Radboud Universiteit zetten we grote stappen richting automatisering en efficiëntie. We zijn gestart met het ontwikkelen van een uniform diploma-aanvraagproces – een belangrijke stap in de richting van automatisch afstuderen. Tot voor kort werkte iedere faculteit, en de lerarenopleiding, met eigen processen en soms eigen tools. Door deze uiteenlopende werkwijzen te vervangen door één gestroomlijnd proces, zorgen we voor duidelijkheid, efficiëntie en kwaliteit in de afhandeling van diplomering.

Onze aanpak: maximaal gebruik van standaardfunctionaliteit binnen OSIRIS Basis, aangevuld met uniforme werkprocessen in OSIRIS Zaak. Waar mogelijk benutten we de gegevens die al beschikbaar zijn – zodat studenten niet onnodig worden belast met extra handelingen. Omdat wij OSIRIS als studentinformatiesysteem gebruiken, is de inrichting hier natuurlijk op gebaseerd. Maar de onderliggende ideeën en procesaanpak kunnen ook voor andere instellingen relevant zijn – ongeacht welk SIS er wordt gebruikt.

Het nieuwe proces is ontworpen op basis van het HORA-procesmodel voor diplomering, en beslaat de volledige keten: van kwalificatiecontrole tot en met de verstrekking van waarde documenten. Met name de introductie van het proces ‘kwalificatiecontrole’ is vernieuwend: we monitoren de voortgang eerder, attenderen studenten tijdig om hun dossier te controleren, en voorkomen zo piekbelasting in de zomer. Tegelijkertijd krijgen we beter zicht op studierendement.

Ook hebben we het initiatief omgedraaid: de student hoeft niet langer zelf aan de bel te trekken, maar wordt door ons benaderd zodra het examenprogramma is behaald. Daarbij onderscheiden we duidelijk tussen de gegevens die nodig zijn voor de formele diplomering en de informatie die we gebruiken voor het organiseren van de diploma-uitreiking.

In deze sessie laten we zien hoe we met deze aanpak werken aan een toekomstbestendig, studentvriendelijk en efficiënt proces.

Samen testen: een goede start van je inschrijfseizoen!

Nathalie Kalsbeek & Emilie van Tol (Universiteit van Amsterdam)

Track: Procesoptimalisatie

In 2019, na een inschrijfjaar met diverse problemen in de (geautomatiseerde) inschrijfprocessen, besloot de Universiteit van Amsterdam (UvA) het nieuwe aanmeldjaar anders voor te bereiden. In plaats van alleen functioneel te testen door beheerders, werd het een gezamenlijke inspanning van beheer, studentenadministratie en alle afdelingen die betrokken zijn bij inschrijving, zoals student service balies, admission officers en studiekeuzecheck/fixus coördinatoren.

Met deze aanpak streefden we naar een probleemloze inschrijfervaring voor zowel studenten als medewerkers, wat uiteindelijk de hele organisatie ten goede kwam.

In deze presentatie gaan we dieper in op de aanleiding, hoe een goede test op te zetten en in hoeverre we na 5 jaar ons doel voor zowel studenten als organisatie hebben weten te bereiken.

De informatievoorziening van de toekomst: naar minder vragen en meer duidelijkheid

Ingrid Bons, Elina Stokvis en Rianne Dijkstra-Werkman (Stichting Studielink)

Track: Procesoptimalisatie

Hoe zorg je ervoor dat studenten en instellingen precies de informatie krijgen die ze nodig hebben – op het juiste moment en via het juiste kanaal? In deze sessie gaan we in gesprek over de toekomst van de informatievoorziening van Studielink. We delen onze ideeën en verkennen samen hoe we de communicatie slimmer en doelgerichter kunnen inrichten.

Het doel: beter geïnformeerde studenten en instellingen, en tegelijkertijd een afname van het aantal vragen en onduidelijkheden. Denk mee, deel ervaringen en laat je inspireren om de informatievoorziening van morgen vandaag al vorm te geven.

Efficiënt en betrouwbaar: cijfers direct van LMS naar Progress

Dinant Kasper (Progress) & Allard Naber (RUG)

Track: Procesoptimalisatie

Bij de Rijksuniversiteit Groningen worden eindcijfers voor vakken nog vaak handmatig ingevoerd, terwijl deze gegevens vaak al beschikbaar zijn in Brightspace. In deze sessie laten we zien hoe een veilige koppeling tussen Brightspace en Progress dit proces aanzienlijk efficiënter en betrouwbaarder maakt.

We bespreken hoe deze integratie tot stand kwam, welke samenwerking daarvoor nodig was, en hoe de oplossing technisch is ingericht. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laten we zien wat de impact is op de werkvloer. Wat vinden docenten en medewerkers van de onderwijsadministratie van deze aanpak?

Ontdek hoe deze werkwijze niet alleen de werkdruk verlaagt, maar ook bijdraagt aan een soepelere samenwerking en een toekomstbestendige ondersteuning door automatisering.

Wat kan een wallet betekenen voor het onderwijs?

Peter Eikelboom (SURF/Npuls), Juul de Louw (Npuls) en Jan van Mulligen (DUO DIT-lab)

Track: Innovatie & Transformatie

Om lerenden regie te geven over hun eigen onderwijs, dienen een aantal zaken digitaal rondom de lerende georganiseerd te worden. Een persoonlijke eduwallet met een digitale identiteit en digitale studieresultaten (educredentials) kan een belangrijk digitaal hulpmiddel zijn voor een Leven Lang Ontwikkelen. Daarnaast levert het ook andere voordelen op doordat leerresultaten sneller, efficiënter en veiliger kunnen worden gedeeld. Binnen Npuls wordt dit onderzocht en beproefd middels een eduwallet proeftuin samen met onderwijsinstellingen, lerende, DUO en Studielink.

De nieuwe sectorvoorziening: Hoe ziet de interface voor studenten en instellingen eruit?

Ruth Emous (Stichting Studielink) & Linda Evers (Npuls)

Track: Innovatie & Transformatie

Jullie kennen vast het Dashboard Instellingen en Dashboard Studenten in Studielink. Met de komst van de nieuwe sectorvoorziening krijgt niet alleen de architectuur een vernieuwde inrichting, maar werken we ook aan een verbeterd UX-design voor zowel studenten als instellingen. We nemen jullie graag mee in de laatste ontwikkelingen: wat hebben we gedaan, waar staan we nu en welke vervolgstappen hebben we voor ogen.

Daarnaast willen we jullie input om het design verder te verfijnen. In een interactieve werksessie duiken we samen in het ontwerpproces en gaan we het gesprek aan. Doe mee, denk mee en help ons de nieuwe sectorvoorziening vorm te geven!

Deze sessie vindt plaats op het ketenpartnerplein

Studiekeuze123.nl: Arbeidsmarktdata als extra ingang voor effectieve studiekeuzebegeleiding

Natanja de Bruin & Pauline Thoolen (LCSK)

Track: Samenwerking

Het Landelijk Centrum Studiekeuze (LCSK) presenteert op de HO-Link met trots de nieuw ontwikkelde Beroepenbrowser. Als onafhankelijke stichting werken we aan het verzamelen, verspreiden en beschikbaar stellen van data en informatie over het hoger onderwijs en studiekeuze. We betrekken hierbij belangrijke dataleveranciers en stakeholders waaronder Universiteiten en Hogescholen, DUO, het CBS, Studielink, de onderwijskoepels, studiekiezers en de bonden van studenten en decanen. De Beroepenbrowser is tot stand gekomen vanuit de behoefte uit het veld en op verzoek van het ministerie van OCW. Het vormt een nieuwe en belangrijke toevoeging aan de informatieketen in het hoger onderwijs en in de aansluiting tussen mbo/vo en het ho.

Decanen, mentoren en studieloopbaanbegeleiders kunnen hiermee beter geïnformeerd in gesprek gaan met studiekiezers en studenten. Het stelt hen in staat om loopbaanadvies te geven die aansluit bij de realiteit van de arbeidsmarkt en de ambities van de student. Dat versterkt de begeleiding en kan leiden tot weloverwogen keuzes door studenten, wat zowel de student als de instelling ten goede komt. De nieuwe webpagina’s dragen impliciet bij aan een duidelijkere verbinding en samenwerking tussen onderwijs en het beroepenveld.

Tijdens de presentatie tonen we de nieuw ontwikkelende informatie maar zullen we, waar mogelijk, het zoekgedrag van studiekiezers laten zien in deze eerste maanden van livegang. Dit kan beleidsmedewerkers en andere belanghebbenden nieuwe en interessante inzichten geven over het oriëntatieproces. De livegang betrof een minimum viable product en de doorontwikkeling vindt onverminderd plaats onder regie van LCSK en zal uiteindelijk worden ingebed in de reguliere werkzaamheden. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de doelgroep, de belangrijkste stakeholders, informatie-experts en content-creators. In dit proces staan we open voor alle vormen van feedback.

Deze sessie vindt plaats op het ketenpartnerplein