website banner

Sessieronde 2, maandag 2 juni 13:30 - 14:15 uur

Het wetsvoorstel Wet Internationalisering in Balans (de WIB): feit en fictie

Elke Laudy & Terri van der Velden (Ministerie van OCW)

Track: Wet- en regelgeving

Het wetsvoorstel Wet Internationalisering in Balans is een veelbesproken onderwerp in de media. De meningen lopen sterk uiteen en er heerst veel onrust. Een deel van deze onrust ontstaat door berichtgeving die niet altijd gebaseerd is op de daadwerkelijke inhoud van het voorstel. Hierdoor worden de feiten soms overschaduwd door politieke en maatschappelijke discussies.

Maar wat beoogt dit wetsvoorstel precies? Welke veranderingen brengt het met zich mee? Hoe scheiden we feit van fictie? In deze sessie nemen we je mee door de kernpunten van het wetsvoorstel Wet Internationalisering in Balans en de bijbehorende algemene maatregel van bestuur toets anderstalig onderwijs.

Om voldoende ruimte te bieden voor vragen en discussie, is de groepsgrootte beperkt tot 25 deelnemers. Deze sessie wordt zowel op de maandag als op de dinsdag gegeven.

Studielink Vragenmodule: minder vragen maar meer informatie door effectief en AVG- proof te werken

Jacqueline Draaisma (Stichting Studielink)

Track: Wet- en regelgeving

Met de Studielink Vragenmodule kunnen onderwijsinstellingen aan studenten aanvullende vragen stellen die relevant zijn voor een in- of uitschrijving. Een eventuele ondersteuningsbehoefte van een student kan zo vroegtijdig worden uitgevraagd. Dat is in het belang van de student, die informatie krijgt over hulpkanalen en bestaande voorzieningen bij diens onderwijsinstelling, maar ook voor de instelling die tijdig de benodigde voorzieningen kan regelen.

Echter, in de praktijk blijken instellingen in de Vragenmodule vragen op te nemen die niet relevant zijn voor de inschrijving. Ook is de wijze van formulering niet altijd privacy vriendelijk. Het doel van de sessie is om instellingen handvatten te geven de Vragenmodule effectief en privacy vriendelijk in te richten. Studielink geeft naast concrete voorbeeldvragen ook een aantal do’s and dont’s mee.

Daarnaast gaat Studielink graag in gesprek met instellingen om te achterhalen waar de behoefte bij instellingen ligt als het gaat om hulp bij de inrichting van de Vragenmodule. Welke wensen hebben instellingen richting een nieuwe sectorvoorziening?

Lexicon: een gestructureerde gemeenschappelijke taal met potentie

Pien Walraven, Arend Wiechers en Jeroen Kasselberg (Radboud Universiteit)

Track: Samenwerking

Binnen de Radboud Universiteit zijn we gestart met de ontwikkeling van een gestructureerde gemeenschappelijke taal: het Lexicon. Dit Lexicon kan een hulpmiddel zijn om de juiste vorm van (digitaal gedreven) harmonisatie te vinden voor grensoverstijgende samenwerkingen en informatieuitwisseling.

Het Lexicon kan helpen om samenwerking te verbeteren op verschillende manieren:

• Het is een gestructureerde, maar ook toegankelijke basis voor een gezamenlijke taal. Dat helpt bij de samenwerking tussen verschillende stakeholders in het onderwijs (denk: onderwijsbeleidsmedewerkers, onderwijskundig adviseurs, docenten).

• Door de structuur van het Lexicon kan het een solide, maar ook toegankelijke brug slaan van deze onderwijsstakeholders naar architectuurstandaarden zoals HORA, maar ook naar meer technische standaarden zoals OOAPI.

Belangrijke principes bij de doorontwikkeling van het Lexicon zijn (1) onze focus op harmoniseren met behoud van autonomie, en (2) toegankelijkheid en gezamenlijke doorontwikkeling van het Lexicon.

Inmiddels wordt ons initiatief verder uitgewerkt in samenwerking met SURF en onder de vlag van het DEMAND project. We zijn al in gesprek met de HAN, Universiteit Utrecht, Universiteit Maastricht, Erasmus Universiteit en de NeurotechEU alliantie om te zoeken naar manieren om gezamenlijke doorontwikkeling concreet vorm te geven. In deze sessie vertellen we over ons initiatief, laten we deelnemers de toegevoegde waarde ervaren, en doen we de bredere oproep om hierin mee te denken of mee te werken.

Transformeer de Onderwijslogistiek: Regie op Procesuitvoering en Continue Productdoorontwikkeling bij de UvA

Jasper Faber & Ivar Klinkenberg (Universiteit van Amsterdam)

Track: Procesoptimalisatie

Ontdek hoe de Universiteit van Amsterdam (UvA) haar onderwijslogistiek opnieuw vormgeeft door zich te richten op procesuitvoering en continue productdoorontwikkeling. In deze sessie delen wij onze ervaringen en strategieën die bijdragen aan het verhogen van de gebruikerstevredenheid en het binnen budget houden van onze projecten.

De weg naar een efficiënter admission proces

Noortje Kistemaker & Nina Schoemaker (Universiteit Twente)

Track: Procesoptimalisatie

In deze sessie nemen we je mee in onze aanpak om het aanmeldproces voor reguliere studenten grondig te verbeteren. Met behulp van een Lean-waardestroomanalyse hebben we knelpunten, doorlooptijden en bewerkingstijden in kaart gebracht. Op basis daarvan zijn we het proces stap voor stap aan het herontwerpen – met als doel: snellere doorlooptijden, minder handmatig werk en een betere ervaring voor studenten én medewerkers. We delen in deze sessie onze werkwijze, de inzichten die we onderweg opdeden, én de lessons learned die voor andere instellingen ook waardevol kunnen zijn.

Centraliseren van surveillanten voor tentamens

Allard Naber (Rijksuniversiteit Groningen)

Track: Procesoptimalisatie

De RUG heeft sinds kort de planning van surveillanten voor tentamens gecentraliseerd. Graag vertellen we iets over het proces dat we hierbij doorlopen hebben, welke uitdagingen we tegen zijn gekomen, en welke kansen we in de toekomst nog zien om het roosteringsproces verder te optimaliseren. Daarnaast laten we graag een applicatie zien die ons hierin ondersteunt. Het gaat om een zelfgebouwde applicatie waar surveillanten en onderwijsadministraties de relevante informatie invoeren en kunnen inzien.

Slim en efficiënt identity & access management: eduID integratie in Studielink

Peter Clijsters (SURF) en Astrid van Heijl (Stichting Studielink)

Track: Innovatie & Transformatie

Het hoger onderwijs digitaliseert en flexibiliseert in hoog tempo. Studenten volgen steeds vaker onderwijs bij meerdere instellingen, en de behoefte aan een veilige, centrale en betrouwbare digitale identiteit groeit. Maar hoe zorgen we ervoor dat identity & access management efficiënter wordt, terwijl de middelen onder druk staan?

Tijdens deze sessie nemen SURF, Studielink en een betrokken onderwijsinstelling je mee in de implementatie van eduID in het inschrijfproces. We demonstreren hoe eduID binnen Studielink wordt geïntegreerd en hoe instellingen het kunnen gebruiken om hun processen rondom toegang en inschrijving te vereenvoudigen.

Daarnaast zal een instelling delen hoe zij eduID willen inzetten binnen hun eigen processen en welke kansen en uitdagingen zij daarbij zien.

Door slimmer gebruik te maken van bestaande infrastructuur kunnen we de administratieve last verlagen, kosten besparen en tegelijkertijd de student meer regie geven over zijn of haar eigen gegevens.

De studiegids als kompas voor de student

Robert Zeemans (TimeEdit) & Fred Jonker (Wageningen University & Research)

Track: Innovatie & Transformatie

De studiegids is en blijft een belangrijke bron van informatie voor studenten. Met het Academic Operational Platform brengen we cruciale gegevens zoals curriculuminformatie, roosters en cursusevaluaties samen op één plek, zodat studenten hun studie beter kunnen plannen en organiseren.

In deze sessie laten we zien hoe je écht de student centraal stelt. We nemen je mee in de aanpak van Wageningen University & Research, waar dit platform succesvol wordt ingezet. Daarnaast presenteren we een vernieuwende manier van inschrijven, geïnspireerd door ideeën van de Vrije Universiteit Amsterdam – met als doel een soepelere, gebruiksvriendelijkere ervaring voor studenten.

Hands-on met EduGenAI: Samen bouwen aan verantwoord AI-gebruik in het vervolgonderwijs

Bas Smit (NPULS)

Track: Innovatie & Transformatie

Deze interactieve workshop neemt deelnemers mee in de wereld van het EduGenAI platform, ontwikkeld binnen het Npuls innovatieprogramma. Na een korte introductie van het platform gaan deelnemers in kleine groepen aan de slag met praktische vraagstukken rondom de implementatie van generatieve AI in het onderwijs.

Tijdens deze workshop:

• Delen we de eerste resultaten van onze proof of concept met deelnemende instellingen;

• Laat een deelnemende instelling zien hoe zij het platform in de praktijk inzet;

• Verkennen we gezamenlijk hoe we uitdagingen op het gebied van veiligheid, ethiek en didactiek kunnen aanpakken.

Het EduGenAI platform is een perfect voorbeeld van hoe we in tijden van bezuinigingen door samenwerking toch innovatie kunnen realiseren: één gezamenlijke oplossing in plaats van vele afzonderlijke initiatieven bespaart niet alleen kosten, maar zorgt ook voor betere kennisdeling en kwaliteit, specifiek gericht op het vervolgonderwijs.

Deze sessie vindt plaats op het ketenpartnerplein

IND en de internationale student

Bibi van Epen (IND)

Track: Innovatie & Transformatie

De IND neemt je mee in de verbeteringen van de dienstverlening aan HO-instellingen en internationale studenten. Aan de hand van de klantreis van de onderwijsinstelling en van de internationale student wordt verteld welke digitale vernieuwingen de IND inmiddels heeft gerealiseerd en welke nog ingezet gaan worden. Denk aan de inzet van een virtuele medewerker voor het snel en foutloos behandelen van aanvragen voor een studievergunning of meldingen van een gewijzigde situatie van de student.

Behalve digitale vernieuwingen zijn er binnen de IND procesvernieuwingen doorgevoerd. We kijken procesmatig zowel terug als vooruit.

Heb je op voorhand vragen? Mail deze uiterlijk vrijdag 16 mei naar holink@duo.nl, dan komen ze tijdens de sessie aan bod.

Deze sessie vindt plaats op het ketenpartnerplein