website banner

Sessieronde 1, maandag 2 juni 11:45 - 12:30 uur

Selectie op trajectniveau: versneld van Beleidswens naar Praktijk

Remco Vonk (Ministerie van OCW), Juliette Mies & Zosia Botermans (Stichting Studielink)

Track: Wet- en regelgeving

Via het amendement-Martens-America op de begroting van 2024 werd selectie op het niveau van traject mogelijk gemaakt voor ad- en bacheloropleidingen. Het amendement moest dit instrument zo snel mogelijk beschikbaar maken, zonder dat daarbij rekening gehouden was met uitvoeringstechnische mogelijkheden. In deze gezamenlijke sessie van OCW en Studielink zoomen we in op het parlementaire proces en op het proces om te komen tot de uitvoering hiervan via Studielink.

Krachtige samenwerkingen in een blended format met Erasmus+

Larissa Sluijk (Nuffic) & Lydia Altenburg (Hanze Hogeschool)

Track: Samenwerking

Het Erasmus+ programma biedt kansen voor studenten en staf om interculturele en interdisciplinaire competenties te versterken door mobiliteit en samenwerking met Europese partners. Een innovatieve manier van samenwerken en onderwijs is de introductie van de zogenaamde Blended Intensive Programmes (BIPs). BIPs worden ontworpen door nauwe samenwerking van Nederlandse instellingen met Europese partners en worden in blended format aangeboden (fysiek & digitaal). Gezien de duur van een BIP (5-30 dagen fysieke mobiliteit), kan er in een korte tijd veel impact gemaakt worden en is een buitenlandervaring een stuk toegankelijker.

Een voorbeeld van zo’n succesvolle samenwerking is de STARS EU Startup BIP, die door de Hanze Hogeschool is gecoördineerd. Dit afgeronde BIP fungeerde als een prototype een samenwerkingscursus waarbij minstens zes universiteiten betrokken waren. Deze samenwerking heeft de uitdagingen onthuld en aangepakt waarmee internationaal samenwerkend onderwijs wordt geconfronteerd.

Tijdens deze interactieve workshop ontdekken we de lessons learned, maar leren we ook welke mogelijkheden innovatief onderwijs kan bieden in het kader van een BIP.

Regie op ruimtekosten!

Jan Hendrik van Schaik (Xedule | Visma Advitrae) & partner

Track: Procesoptimalistie

Personeelskosten vormen veruit de grootste uitgavenpost in het hoger onderwijs. Direct daarachter komen de kosten voor huisvesting. In een tijd waarin bezuinigingen onvermijdelijk zijn, is het de vraag: hoe houden we de onderwijskwaliteit op peil en maken we tegelijkertijd efficiënter gebruik van onze middelen?

Xedule laat zien hoe ruimtedashboarding bij diverse hogescholen kan helpen om inzicht te krijgen in ruimtegebruik en besparingsmogelijkheden.

Xedule laat daarnaast zien welke dashboards beschikbaar zijn binnen het systeem en hoe je hiermee gerichte keuzes kunt maken om slim en verantwoord op ruimtekosten te besparen.

Geef me je probleem, niet je oplossing!

Emilie van Tol (Universiteit van Amsterdam)

Track: Procesoptimalisatie

Wanneer je binnen je organisatie een (onderwijslogistiek)probleem hebt, is vaak de eerste reactie om richting systeembeheer te gaan met het verzoek “Geef me deze knop, dit lost alles op”. Uit ervaring hebben we in onze organisatie geleerd dat een knop een hele goede manier is om niet alleen het probleem niet op te lossen, maar ook nieuwe problemen te creëren. In deze interactieve presentatie bespreek ik hoe we binnen de UvA Onderwijslogistiek proberen niet in deze – soms heel verleidelijke- valkuil te trappen maar ook hoe we meer bewustzijn creëren om voorbij de directe oplossing te denken.

Slimmer organiseren in veranderende tijden

Dorien Heiming, Maria van Wees & Marcel Penners (Hogeschool Arnhem en Nijmegen)

Track: Procesoptimalisatie

Het hoger onderwijs staat voor diverse uitdagingen. Teruglopende studentaantallen zorgen voor minder inkomsten. Dit heeft grote impact op formaties van onderwijzend en ondersteunend personeel en middelen. Ook de beweging naar een wendbaar en slagvaardig georganiseerd onderwijssysteem en het voorkomen van ongewenste studievertraging vraagt om verandering van processen. Hoe kunnen we met elkaar slimmer organiseren in veranderende tijden?

Tijdens deze sessie vertellen we in een pitch waar de HAN staat; waar zijn we mee bezig en waar lopen we tegenaan? Daarna gaan we aan de hand van stellingen in gesprek met de aanwezigen. Aanwezigen zijn van harte welkom ook een stelling in te brengen passend bij het thema ‘Slimmer organiseren in veranderende tijden’.

Goed, snel, duidelijk en betrokken. Studentcontact als expertise

Marieke van der Padt (Hogeschool Utrecht)

Track: Procesoptimalisatie

Binnen de dienst Bedrijfsvoering (BV) van Hogeschool Utrecht (HU) vinden we het contact met studenten belangrijk. Door onze front office, het Studenten Informatie Punt (STIP), centraal te organiseren zijn we goed vindbaar en kunnen we ruime openingstijden bieden. Door registratie van studentvragen hebben we breed zicht op de vragen die studenten hebben en waar, vanuit studentperspectief, verbetering mogelijk is. Klantcontact beschouwen we als vak en een waardevolle expertise. Middels een goed, snel, duidelijk en betrokken contact bieden we iets extra’s in de beleving die de student met de HU als organisatie heeft. We nemen je graag mee in het ontstaan (ingegeven door besparingsdoelstellingen) van deze beweging en de kansen die we zien voor onze organisatie in de komende periode.

AI-gedreven efficiëntie in het hoger onderwijs: Voorbij de hype – op weg naar slimme automatisering

Nichole Campbell (Rijksuniversiteit Groningen)

Track: Innovatie & Transformatie

Kunstmatige intelligentie (AI) en het hoger onderwijs lijken op het eerste gezicht misschien een onwaarschijnlijke combinatie. In tegenstelling tot sectoren als logistiek of e-commerce – waar AI floreert op basis van voorspelbare, repetitieve processen – wordt het hoger onderwijs juist gekenmerkt door complexiteit, diversiteit en een sterke focus op de menselijke maat.

Toch schuilt er juist in die complexiteit een enorme kans. Onder de lagen van individuele studentenaanmeldingen, institutionele processen en administratieve workflows bevinden zich talloze taken die geoptimaliseerd, gestroomlijnd en versterkt kunnen worden met behulp van AI. Door arbeidsintensieve processen – zoals toelating, studiefinanciering, naleving van regelgeving en studentenondersteuning – te automatiseren, kunnen onderwijsinstellingen waardevolle tijd vrijmaken voor wat écht telt: persoonlijke aandacht voor studenten, strategisch denken en onderwijsinnovatie.

In deze sessie verkennen we hoe AI-gedreven automatisering het administratielandschap in het hoger onderwijs verandert. We laten praktijkvoorbeelden zien van instellingen die AI (al dan niet in combinatie met en als aanvulling op traditionele Robotic Process Automation, RPA) inzetten om meer efficiëntie, nauwkeurigheid en schaalbaarheid te bereiken. Maar vooral gaan we in op de manier waarop AI medewerkers in het hoger onderwijs kan versterken – niet vervangen – en kan bijdragen aan een toekomstbestendige, studentgerichte leeromgeving.

Miljoenen besparen en waarde toevoegen? UvA Spacefinder!

Dirk Jan Durieux (Universiteit van Amsterdam)

Track: Innovatie & transformatie

De UvA heeft onlangs een ruimtereserveringsysteem in gebruik genomen die het voor studenten en medewerkers makkelijker maakt om vrije ruimtes te vinden en te boeken. Denk aan vrije studieplekken, vergaderruimtes en zelfs werkplekken. Dit bespaart op termijn miljoenen aan huisvestingskosten. De presentatie vertelt het verhaal over hoe de organisatie samen een complex systeem implementeerde, wat de worstelingen waren en wat soepel ging. Naast het systeem behandelen we de techniek (sensoren), processen en het beheer. Maar vooral wordt gekeken naar het mooie resultaat dat deze verandering heeft opgeleverd.

Slimme integraties: toekomstbestendig onderwijs zonder complexiteit

Marcel den Hartog (Enable U) & ROC Twente

Track: Innovatie & transformatie

Onderwijsinstellingen staan voor een digitale transformatie, maar hoe zorg je ervoor dat applicaties, systemen en data effectief samenwerken zonder dat de complexiteit toeneemt?

In deze sessie laat Enable U, samen met ROC Twente, zien hoe slimme integratie-oplossingen juist bijdragen aan het vereenvoudigen én versterken van de IT-omgeving binnen onderwijsinstellingen. Met veilige en efficiënte koppelingen ontstaat ruimte voor innovatie, betere dienstverlening aan studenten en medewerkers, en een grotere wendbaarheid richting de toekomst.

ROC Twente zag al vroeg het belang van integratie in. Niet alleen vanuit het oogpunt van efficiency, maar ook vanuit het oogpunt van privacy. Aan de hand van best practices en concrete voorbeelden laten we zien hoe instellingen met slimme integraties met slimme integraties wendbaarder en effectiever zijn geworden.